понеділок, 25 листопада 2013 р.

Позакласний захід "Діалог культур"

               Позакласний захід для учнів 8-9 класів
Тема.«Прочитай золоті манускрипти, подивися у вічі вікам…».
Діалог культур античності, Середньовіччя і Відродження.
Мета:узагальнити і перевірити знання учнів, набуті протягом  8 класу; розвивативміннязастосовуватисвоїзнання, давати відповідь на поставлене питання, навички виразного читання, творчу уяву, логічне мислення; сприяти вихованню любові до краси, мистецтва, уваги до внутрішнього світу людини.
Обладнання: набір слайдів.
Зміст уроку
Епоху, де б душею відпочить,
З нас кожен має право обирати…
М. Рильський
I.Підготовка до сприйняття навчальної теми.
·        Слово учителя.
         В історії людської цивілізації є епохи, що спалахують, як зорі, і вже ніколи не гаснуть, посилаючи нащадкам далеке, але яскраве і прекрасне світло.
Епоху, де б душею відпочить,
З нас кожен має право вибирати.
Знайдемо тут до вибору багато
Народів, царств, богів, людей, століть.
Готичний присмерк, еллінську блакить,
Легенд біблійних мідь, вісон і злато –
Все можемо на полотні віддати
Чи на папір слухняний перелить.
         Уявімо собі на митьсивуминувшину… Далекічаси, куди, мабуть, і примруженому оку нелегко сягнути, але кудивіднесе нас думка на легких крилах… На  хвилю з Лети повернуться і зупиняться у нас  різніепохи: античність, Середньовіччя і Відродження. Ціепохи, хоч і не однаковими шляхами, але йшли  до спільнихвисот. До якихсаме? Чим різняться і щоспільного у цихепох? Якіїхніскарби не втратилисвоєїпривабливості  і  сьогодні? Про цепідемова на сьогоднішньомууроці. Тожвслід за Ліною Костенко пропоную «…прочитатизолотіманускрипти, подивитись у вічівікам».
II.Оголошення теми, мети уроку.
III.Робота над темою  уроку.
·        Слово учителя.
         Вважаю, що все починається з …колиски. Пам’ятаєте?
Колиско моя яворова,
На денці лона твого
Дитинногойдається Слово…
         Так, спочаткубуло Слово. А для європейськоїкультури – це слово  «античності».
·        Творчезавдання.
         Скластиланцюжокасоціацій до  слова  «античність».

·        Слово учителя.
         Вічноблакитне небо Середземномор’я, численніостровиЕгейського моря, Балканськийпівострів. Мабуть, самемальовнича природа ДавньоїГреції і Риму розбудила у людей почуття прекрасного…( слайд №2,3).
·        Перегляд репродукційшедеврівдавньогрецькогомистецтва.
·        Коментаручня–«мистецтвознавця».
         Уважноподивіться на ціобрази, що через війни і катастрофизберегло для нас давньогрецькемистецтво…Ось відомавсьомусвітові статуя Аполлона Бельведерського, котру створив відомиймайстерЛеохар( слайд №4). Його скульптура –гімнкрасілюдськоготіла, де підкреслюєтьсяйогоприроднаграція та довершеністьліній… А ось статуя  великого Мірона «Дискобол» ( слайд № 5).
Автор зобразив юнака в момент найвищоїфізичноїнапруги. Здається, щовінпосилає диск до самого неба, кидаючивиклик великим богам. Тут прославляється сила і воля людини, їїпрагнення до перемоги.
         І звичайно, у ційгалереїшедеврівдавньогрецькогомистецтвапочеснемісцезаймає статуя ВенериМілоської( слайд №6).  Знайденавипадково, вона привернула до себе увагувсьоголюдства. Через неїфранцузинавітьпішли на злочин, викравшиїї у турків і відправивши до Лувру, де вона й зараз сяє у всійсвоїйкрасі.
·        ВиразнечитанняучнемвіршаА.Фета.
И целомудренно и смело,
До чресл сияя наготой,
Цветет божественное тело
Неувядающей красой.
Под этой сенью прихотливой
Слегка приподнятых волос
Как много неги горделивой
В небесном лике разлилось.
Так вся дыша пафосской страстью,
Вся млея пеною морской
И всепобедной вея страстью,
Ты смотришь в вечность пред собой.
·        Слово учителя.
         Ця статуя є своєрідним символом давньогрецькогомистецтва, яке прославляєлюдину, їїтіло, розум, фізичні та моральніможливості.
         Зчого ж починаєтьсяантична культура? Звичайно, ізміфів.
·        Літературнагра  «Слово хитромудрого мужа
©Хтоізміфічнихгероївздобуввогонь і навчив людей різним ремеслам?
©Хто з міфічнихгероївбувнайсильнішим?
© В якомуміфірозповідається про перший літальнийапарат? Чим завершивсяцейполіт?
©Як звали богиню кохання?
©Звідкипішоввислів «ахіллесовап’ята»?
©Споруда, за допомогоюякоїпощастиловідкрити ворота неприступноїТрої.
©Хтотакіаргонавти?
·        Слово учителя.
Вигаснутьзорі колись на склепіннівисокого неба,
ГелійосвітитьскорішНочісвятоїмісце,
Ніжславнозвіснеім’ямеонійця Гомера забудуть,
Ніжйогодревніпісні кануть у мглу забуття…
     Так писав про легендарного співця Гомера невідомий поет I ст. до н.е. А художник XIX ст. КамільКоро створив уявний образ поетаантичностінакартині «Гомер і пастухи» (слайд № 7).
·        Перегляд і обговореннярепродукціїкартиниКаміляКоро «Гомер і пастухи».
--- Як вивважаєте, про щорозповідаєперехожим великий поет античності?
---  А щоГомер сказав би нам, якбивдалосяоживитицю картину?
     Можливо, вінзвернувся б до нас з такими словами:
Зупинися, благаю, сторонній, на мить ---
Я тодірозповім, чомусерцеболить,
Завмирає в словах тих далеких часів…
Ми за свідківвізьмемолімпійськихбогів,
І згадаєаеддраматичнішийміф,
Як боровсяіз долею хитрийСізіф,
Як підТроєю гинули славні сини…
Типочуєшвід них голоси давнини!
·        Слово учителя.
     А до нас наближаєтьсяіншаепоха – Середньовіччя( слайд №8,9).Традиційносклалася думка, щоСередньовіччябулооднією з найжорстокішихепох в історіїлюдства. Цедобакривавиххрестовихпоходів, жахливихвогнищінквізиції, що спалила Дж. Бруно, Яна Гуса, Жанну Д’Арк, добастрашнихчумовихморовиць. Протечилише мороком булиоповитіці 10 – 12 століть?
·        Рольовагра ( учень – «магістр»).
     Я – магістр, саме так у середнічасиназиваливикладачів. Мені б хотілосяз’ясувати, щовизнаєте про літературу тих часів, до якихзавітали. Виконаєтемоєзавдання, а хтодастьякомогабільшеправильнихвідповідей, отримаєзваннямагістра і цейкапелюшок.
·        Літературне лото ( робота в парах) «Який жанр літературирепрезентуютьці рядки?»

1.Мене всі недруги філософомзовуть.
Бог свідок, щообравсобі я іншу путь.
Прийшовши з безвісті у цю долину горя,
Принаймі знаю я , ким сам я хочу буть.
2.Гнівоспівай, богине, Ахілла, синаПелея,
Пагубнийспів, що лиха багатоахеямнакоїв:
Душіславетнихгероївнавіки послав доАїду
Темного…

3.Добре вмирати тому, хто, боронячиріднукраїну,
Поміжхоробрихбійцівпадає в перших рядах.

4.Не стало вірності і дружби на землі,
Немаєжодного,хто б не тонув у злі.

Хтообдарованийбожественним талантом,
В скупого здирщикаслугуєпристолі.

5.На півшляхусвого земного світу
Я трапив у похмурийлісгустий,
Бо стежку втратив, млоюоповиту.

6.Як не любов, то що ж це бути може?
А як любов, то щотаке вона?
Добро? – Таж в нійскорботанищівна.

( 1 – рубаї, 2 – епічна поема, 3 – декламаційналірика, 4 – газелі, 5- поема,
6 -сонет).
·        Слово учителя.
     Яскравоюзіркою в історіїсвітовоїкультури стала епохаВідродження.Тобулаепохасміливихмореплавців і шукачівпригод, епохарелігійнихвійн і нового поколіннявчених. Відродженнявражаєнестримнимзлетомфантазії, величнимпіднесенням духу, вірою у творчіможливостілюдини. Але що ж спричинилотакийзлет?
·        Творчезавдання. Робота в групах.
     За влучнимвисловоманглійськогофілософаФренсіса Бекона, «вигляд і стан цілогосвіту в епохуВідродження»  змінили три великих винаходи: компас, порох і друкарство. Спираючись на знанняіззагальноїісторії, обґрунтуйтецю тезу.
·        Аукціонзнань «ХтобільшезнаєтитанівепохиВідродження?».
·        Слово учителя.
     Один з титанівдоби – скульптор, живописець, архітектор, вчений, поет Леонардо до Вінчі. «Джоконда» -- найзагадковішийтвір Леонардо. І досі не з’ясовано, хтонасправдізображений на картині, чомуцяжінкапосміхається, щохотівсказатисвоєюроботою художник? І головне – якпосміхається Джоконда? Яка вона – гарначині, стара чи молода, жінка з XV-XVI ст. чи з майбутнього? (слайд № 10).

·        Рольовагра «Монолог з епохиВідродження».
     Я – жінка. Я терпляча. Але коли на мене постійнодивляться як на всесвітній шедевр, навіть диво, то я не витримую і посміхаюсь. А люди завмираютьвід захвату!
     Яка загадковапосмішка, -- кажуть вони один одному. – Ви розумієте? І ми – ні!
     Менінабридлиці слова, нічого не розуміючі, але багатозначні погляди. І явирішиларозкрититаємницюсвоєїпосмішки. Та читаємницю? Її не існує.
     Я кохала Леонардо даВінчі. Але не наважиласьодружитись з художником і вченим. Я стала дружиною багатогокупця. Життя з людиною, яку не кохаєш, стало справжньою мукою. Страждав і Леонардо. Що нам давало сили? Посмішка. Ми згадувалибільштрагічніприкладикохання і посміхались. Леонардо буловажко. Але посмішка давала йомусили, і вінбрав у руки пензль. Вінстворювавмій портрет. Портрет.  Не більше. Рисиобличчянакартинімої, а душа – Леонардо. Здається, що разом з посмішкою з моїх очей ринутьсльози. Я справді ладна розплакатись. Я звичайнажінка.
     Коли Леонардо закінчивмій портрет післячотирьохроківтитанічноїпраці, не витримав, опустив голову і заплакав. Сльози горя і щастязмішались на йогообличчі. Але ось вінпідняв голову, подивився на мене і … посміхнувся. Ми посміхались разом.
     За такіхвилиниможнавіддати все життя. Ія хочу, щобви , люди, розумілице, коли дивитесь на мене.
     Подивіться на себе серйозно – і визрозумієте, що є великі люди, у яких не буломаєтків, але іменаякихзалишилисьжити в віках. А якщови заслужили визнання і ваше ім’я не будутьзгадуватинащадки, тежпосміхніться. Хіба мало імендостойних людей забуто?
     Швидшепосміхніться. Не бійтесяпосміятись над собою. Не  ставайте на п’єдестал.  Навітькамінь не вічний. Коли – небудьзагину і я, як биви мене не берегли. Та вічно буде житипосмішка.
     І якщотобі, Людино, важко, посміхнись і ти. А тодічекайсвого Леонардо.
IV. Узагальнення.
·        Літературний «Парад епох» ( в поданихуривках з творіввизначити, про якіпочуттяйдемова і до якоїепохиналежить той чиіншийуривок).

©Чи бути чи не бути – ось питання.
Щоблагородніше? Коритисьдолі
І більвідгострихстрілїїтерпіти,
А чи, зіткнувшись в герці з морем лиха,
Покласти край йому?


© До серцярицар той мені,
Що, першим кинувшись у бій,
Летитьбезстрашно на коні,
Запалюєзагін весь свій
Відвагоюп’янкою.

©…доля уже настигає.
Але нехай уже не без борні, не без славизагину,
Ділозробившивелике, щоб знали про ньоготроянці.

© Кинь книжки, бопролетить
Час, немов на крилах.
Хай же душу веселить
Молодістьграйлива.

© О краю мій, о рікиголубі.
Ви омиваєтеЛауриочі,
Їхблискперебираючісобі.
Прекрасніви всвоємунепорочі.

© Коли Роланд побачивїх, вступила
Такавідвага в нього, бодрість, сила,
Щозновубитися постановив.
·        Бесіда з учнями.
     --- Щоспільного у цихепох? Якіздобуткизалишили нам давніепохи?
         ( Возвеличили людину, життя, любов, духовну красу та гармонію; залишилинетліннішедевримистецтва, якимилюдствозахоплюється і донині).

·        Заключне слово учителя.
І на дорозіВічності – епохирізні
Шлютьімена – Всевишніхідеалів маяки.
І той вогонь, той злетіще не пізній
Піднімезнов до людськостівисокої полки.
                                                                      В. Гюго


Немає коментарів:

Дописати коментар